Google paieškos variklis nieko neslepia nuo interneto svetainių savininkų. Google Webmaster Tools įrankis yra skirtas parodyti, kokią informaciją paieškos variklis turi apie svetainę, kokios klaidos yra rastos bei kokios patobulinimus galima padaryti. Viskas, ką reikia padaryti - prisijungti prie svetainės https://www.google.com/webmasters/tools/ su savo gmail pašto paskyra, užregistruoti svetainę, įrodyti, kad esate jos savininkas įkeliant nurodytą bylą į public_html katalogą, vos palaukti, kol atsiras duomenys, juos nagrinėti, taisyti ir kilti paieškos sistemų reitinge.
Žemiau pateikiamas visas šio įrankio turinys su paaiškinimais:
Search Appearance - Išvaizda
Šiame skyriuje yra pateikiama informacija apie kriterijus, kurie lemia svetainės atvaizdavimą paieškos sistemų rezultatuose.
Čią pateikiama informacija apie struktūrinius duomenis, HTML patobulinimus, duomenų korteles ir mobiliems įrenginiams optimizuotus puslapius.
Structured Data - Struktūriniai duomenys
Struktūriniai duomenys padeda paieškos sistemų robotams lengviau suprasti teksto paskirtį, t. y. rašydami tekstą svetainėje, jį turėtumėte pažymėti tam tikromis žymėmis (pvz.: blogo įrašas, receptas, kursas..), kurios svetainę skaitantiems robotams palengvina darbą. Jei įrašą pažymėsite kaip "blogo įrašą" su jam priskiriamais laukeliais (pvz.: autorius, sukūrimo/redagavimo data, tekstas, paveikslėlis..), programai analizuojančiai svetainės turinį bus aišku, kokia informacija yra pateikiama puslapyje. Šios žymės yra nematomos svetainės lankytojui, jas galima matyti tik analizuojant tinklapio kodą.
Struktūrinių duomenų žodyną galima rasti svetainėje: http://schema.org/ Ten rasite galimus duomenų tipus ir jiems reikalaujamus pateikti laukus. Svetainėje yra daug duomenų žymėjimo pavyzdžių, kurie palengvins darbą kuriant struktūrizuotą turinį. Pagrindiniai paieškos varikliai, tokie kaip Google, Bing, Yandex ir Yahoo tobulina žodyną, tam kad būtų aprašytas standartizuotas duomenų žymėjimas internete.
Jei nežinote kaip tai padaryti svetainėje, Jums padės duomenų žymėjimo įrankis aprašytas žemiau: #Data Highlighter
Įvadą į struktūrinių duomenų naudojimą galite rasti adresu (angliškai): https://developers.google.com/search/docs/guides/intro-structured-data
Jei norite sužinoti ar svetainėje yra aprašyti duomenys ir ar jie aprašyti teisingai, galite naudoti struktūrinių duomenų testavimo įrankius:
Rich Cards - Informacinės kortelės
Struktūriniai duomenys naudojami svetainėje informacijai sužymėti, paieškos sistemoje sukuria informacines korteles (angl. Rich Cards). Tai vizualiai gražesnė ir aiškesnė informacijos pateikimo forma.
Jos sukuriamos automatiškai, bet kol kas ne visiems struktūriškai aprašytiems duomenims. Šiai dienai jos atsiranda: Receptams, Filmams, Kursams, Produktams, Įvykiams, Kursams, Atsiliepimams. Daugiau galite skaityti čia (angliškai): https://developers.google.com/search/docs/guides/search-gallery
Puslapyje pateikiamos sukurtos kortelės, nurodomos klaidos, jei yra.
Data Highlighter - Duomenų žymėjimas
Įrankis, kuris interaktyviai leidžia Jums sužymėti duomenis struktūriškai savo svetainėje. Nurodote puslapio adresą, pasirenkate objektą, kurį žymėsite (Receptas, filmo aprašas, straipsnis...) ir keliais pelės paspaudimais nurodote, kur kokia informacija yra parašyta. Įrankis sugeneruos struktūriškai sužymėtą HTML kodą.
HTML Improvements - HTML patobulinimai
Šiame puslapyje pateikiami galimi HTML kodo pataisymai. Jis svarbus tuo, kad leidžia suprasti, jog kiekvieno puslapio aprašai (meta žymė "Description" ir puslapio pavadinimas tarp "title" žymių) turi būti unikalūs, negali būti per ilgi, per trumpi arba neinformatyvūs.
Patarimai:
- meta "Description" aprašas turi būti infomatyvus ir neturėtų viršyti 160 simbolių. Informatyvumui ir unikalumui pasiekti Jums vis vien reikės kokio 100-120 simbolių.
- Puslapio "title" antraštės ilgis turėtų būti tarp 50-60 simbolių.
Accelerated Mobile Pages - Mobiliems optimizuoti puslapiai
Puslapyje nurodoma kiek svetainėje buvo rasta AMP (angl. Accelerated Mobile Pages) puslapių. Jei yra, pateikiamos klaidos, jei ne - tiesiog parodoma statistika.
Daugiau apie šiuos puslapius galite paskaityti (angliškai) https://www.ampproject.org/docs/reference/spec
Search Traffic - Paieškų srautas
Search Analytics - Paieškų analizė
Puslapyje pateikia informacija apie užklausas paieškos sistemos puslapyje, pagal kurias buvo ateita į Jūsų puslapį, puslapius, į kuriuos buvo ateita, šalis, iš kurių buvo ateita ir įrenginius, kuriais buvo naudotasi. Galite matyti savo svetainė parodymų kiekį paieškos rezultatuose, paspaudimų ant nuorodos kiekį, vidutinę poziciją paieškos rezultatuose. Tai, iš esmės, yra google analytics įrankio dubliavimas - mini santrauka apie tai kaip sekasi svetainei būti randamai.
Links to Your Site - Nuorodos į Jūsų svetainę
Puslapyje pateikiamos atgalinės nuorodos. Čia galima rasti sąrašą interneto puslapių, kuriuose yra nuorodos į Jūsų svetainę. Kuriose svetainėse yra daugiausiai nuorodų, į kokius Jūsų svetainės puslapius jos rodo ir kokie žodžiai yra naudojami nuorodos tekste.
Internal Links - Vidinės svetainės nuorodos
Jūsų svetainės vidinių nuorodų sąrašas. Jis yra taip pat svarbus, nes padeda greičiau indeksuoti svetainėje esančius puslapius.
Manual Actions - Neautomatizuoti veiksmai
Šiame puslapyje pateikiami veiksmai, kurie reikalauja Jūsų įsikišimo. Jei svetainėje randama informacinių šiukšlių (angl. Spam), informacija apie jas yra pateikiama "Neautomatizuotuose veiksmuose" (angl. manual actions). Čia rasite problemos aprašymą, pasiūlymus kaip tai galima ištaisyti ir gausite imtis veiksmų. Pataisius turinį reikės parašyti laišką-atsakymą, kuriame nurodysite, ką pakeitėte. Gausite palaukti kol Jūsų veiksmai bus įvertinti ir gausite atsakymą. Čia pateikiamos klaidos gali įtakoti Jūsų svetainės pašalinimą iš paieškos rezultatų, o klaidų ištaisymas nereikš, kad papulsite į pirmas pozicijas.
International Targeting - Tarptautinis žymėjimas
Sąrašas puslapių, kuriuose nurodoma kalbos žymė. Ji atrodo taip:
<link rel="alternate" href="https://www.studijuok.lt" hreflang="lt" />
Mobile Usability - Pritaikymas mobiliems
Puslapyje pateikiama informacija apie svetainės pritaikymą mobiliems įrenginiams. Jei randamos klaidos arba reikalingi pataisymai, čia rasite visą sąrašą puslapių su pastabomis ir pasiūlymais kaip juos galima ištaisyti.
Google Index - Google indeksas
Index Status - Indekso būsena
Puslapyje parodoma svetainės indeksuotų puslapų kiekis ir to kiekio kitimas per laiką
Blocked Resources - Blokuoti resursai
Puslapyje išvardinami Jūsų svetainės resursai, kurių neindeksuoja arba kurių negali pasiekti GoogleBot.
Remove URLs - Išimti URL
Išvadinamos Jūsų svetainės puslapių nuorodos, kurios nėra indeksuojamos. Jei dėl kažkokių priežasčių norite uždrausti indeksavimą, tai galima padaryti nurodant "robots" meta direktyvą puslapio antraštėje arba nurodant puslapį robots.txt byloje.
Meta robots aprašas atrodo taip:
<meta name="robots" content="noindex">
Crawl - Naršymas
Crawl Errors - Naršymo klaidos
Puslapyje išvadinamos klaidos, kurias naršydamas aptiko GoogleBot. Nėra nieko blogo, jei ten išvardinti Jūsų svetainės puslapiai su kodu 404 "Page Not Found", kurių nėra arba kurie buvo panaikinti, tai yra visiškai natūrali svetainės gyvavimo ciklo dalis. Keičiasi pavadinimai, keičiasi adresai, tačiau visada reikia pasižiūrėti ar jos neatsiranda dėl neteisingų nuorodų pateikimo, neteisingų nukreipimų. Jei pasikeičia puslapio adresas, visada galima .htaccess arba httpd.conf failuose nurodyti nukreipimus į naujus adresus su atsako kodu 301 "Permanent Redirect".
RewriteRule ^(.*)\/course\/(.*)$ $1/pamokos/$2 [R=301,QSA,L]
Crawl Stats - Naršymo statistika
Pateikima naršymo statistika per paskutines 90 dienų: kiek puslapių googleBot per dieną, kiek kilobaitų buvo atsiųsta ir kiek laiko tai visa tai užėmė.
Fetch as Google - Atversti kaip Google
Jei kyla neaiškumų kaip google robotas mato Jūsų svetainę, galima paprašyti ją atsiųsti ir parodyti Jums. Problemos gali kilti, jei svetainėje naudojate sąlyginius nukreipimus, kurie atsižvelgia į nustatomus slapukus (angl. cookies) arba vykdomi su javascript'u. Google robotas gali būti nenukreipiamas arba nukreipiamas neteisingai. Tai ir padės išsiaiškinti šis "Fetch as Google" įrankis.
robots.txt Tester - robots.txt testavimo įrankis
Leidžia pažiūrėti į google roboto nuskaitytą robots.txt bylą ir patestuoti jos teisingumą.
Sitemaps - Svetainės žemėlapiai
Tam, kad svetainė būtų greičiau ir tiksliau indeksuojama, yra siūloma pateikti savo svetainės žemėlapį. Jis pateikiamas XML formatu ir dažniausiai saugomas sitemap.xml byloje svetainės šakniniae kataloge. Ten surašomos visi svetainės puslapiai, su savo prioritetais, modifikavimo datomis. Programuotojai dažniausiai pasirašo savo bylą, kuri iš duomenų bazės ištraukia visus įrašus ir pateikia juos XML formatu, turinio valdymo sistemų naudotojai (pvz.: Wordpress, Joomla ir kt.) gali įsidiegti įskiepį, kuris tokį žemėlapį sugeneruos. Taip pat jį galima sukurti ir su internetiniai įrankiais. Pvz.: https://www.xml-sitemaps.com/, tačiau reikia neužmiršti, jog šiuo atveju, Jūsų žemėlapis bus nekintamas, jei papildysite svetainę ir Jums teks kartas nuo karto pergeneruoti sitemap.xml iš naujo.
Puslapyje rodomi visos pateiktos bylos, klaidos jose, jei tokios yra ir kiek įrašų yra suindeksuota.
URL Parameters - URL Parametrai
Parodo kokius parametrus, naudojamus Jūsų svetainėje, naršydamas aptiko google robotas. Įrankis nesiūlo kištis į parametrų reikšmės nustatymo procesą jei nesate tikras tuo, ką darote. Parametai būna keičiantys svetainės turinį ir naudojami statistikai rinkti. Dažniausiai šiame įrankyje yra nustatoma, jog pats google robotas sprendžia apie jų veikimą, tačiau galite įsikišti ir Jūs.
Security Issues - Saugumo problemos
Jei yra, pateikiamos problemos susijusios su kenkėjiška programine įranga rasta Jūsų svetainėje.
Other Resources - Kiti resursai
Įvairios naudingos nuorodos į įrankius.